طراحی وب سایت کتابخانه

طراحی وب سایت کتابخانه

پیشوند های مربوط به مرورگرهای مختلف

چهارشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴ ب.ظ
خیلی از مرورگرهای وب تعدادی از ویژگی های css را معرفی می کنند که مربوط به خودشان است تا زمانی که این ویژگی ها که به صورت خاص برای یک مرورگر خاص تعریف شده اند، به حالت باثبات در آیند. از آنجا که این نوع ویژگی ها حالت تجربی دارند، با استفاده از یک پیشوند مخصوص مربوط به تهیه کننده آن مرورگر، شناخته می شوند. این امکان وجود دارد که آن ویژگی در آینده تغییر کند.

مهمترین این پیشوندها عبارتند از: -moz مربوط به مرورگر موزیلا، -msمربوط به مروگر IE، -o مربوط به مرورگر اپرا، و –webkit مربوط به مرورگرهای chrome, safari, and iOS. نسخه های اخیر Opera به موازات پیشوند –o پیشوند –webkit را نیز پیاده سازی کرده اند. به عنوان مثال برای اینکه مطمئن شویم ویژگی border-radius در تعداد بیشتری از مرورگرهای کاربران نمایش داده می شود، می توانیم از پیشوندهای زیر استفاده کنیم. توجه داشته باشید که نسخه بدون پیشوند را باید حتما در انتهای قانون بیاورید:
/* Safari 3-4, iOS 1-3.2, Android 1.6-2.0 */
-webkit-border-radius: 3px;
/* Firefox 1-3.6 */
-moz-border-radius: 3px;
/* Opera 10.5+, IE9+, Safari 5+, Chrome1+, Firefox4+, iOS4+, Android2.1+ */
border-radius: 3px;
با گذر زمان ویژگی های جدید به حالت با ثبات تبدیل می شوند، و مرورگر ها پیشوندهای مربوط به خود را کنار می گذارند. همچنین با سپری شدن زمان، کاربران وب، نسخه های قدیمی مرورگرهای وب را کنار می گذارند و به سراغ مرورگرهای جدید می روند، و نیاز به ویژگی های با پیشوند مرورگر کاهش می یابد. این کار باعث می شود کدنویسی برای طراحان وب نیز به مرور زمان آسان تر شود.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۲/۱۳
مهرداد یوسفی فرد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی