طراحی وب سایت کتابخانه

طراحی وب سایت کتابخانه

دستور if

شنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۳، ۰۱:۳۴ ب.ظ

     ساختار if یکی از مهم ترین ویژگی های هر زبان برنامه نویسی است. این ساختار به شما اجازه می دهد قسمتی از یک کد را با بررسی یک یا چند شرط، اجرا کنید. ساختار if در پی اچ پی مانند ساختار if در زبان برنامه نویسی c است. هنگام برنامه نویسی ممکن است در بسیاری از موارد شرایطی پیش آید که شما بخواهید بنابر شرایط مختلف کارهای متفاوتی را انجام دهید. این کار را با استفاده از ساختارهای کنترلی انجام می دهیم. با استفاده از ساختار if اگر فقط یک شرایط خاص صدق کند، کد مورد نظر ما اجرا می گردد. ساختار کلی if به این شکل است:


if (expr)
  statement

     همانگونه که می دانید، در زبان پی اچ پی یک عبارت بر اساس مقدار بولی (TRUE or FALSE) خود مورد ارزیابی قرار می گیرد. در قطع کد بالا اگر مقدار expr برابر با TRUE باشد عبارت statement اجرا می شود و اگر مقدار expr برابر با FALSE باشد عبارت اجرا نخواهد شد. در مثال پایین چنانچه متغیر a از متغیر b بزرگ تر باشد، عبارت "متغیر a از متغیر b بزرگتر است" نمایش داده خواهد شد.


<?php
if ($a > $b)
  echo "متغیر a از متغیر b بزرگتر است.";
?>

     البته در بیشتر موارد تمایل دارید که بیشتر از یک عبارت را اجرا کنید. برای این کار لازم نیست که هر عبارت را به صورت جداگانه در داخل یک ساختار مجزای if قرار دهید. در این حالت چندین عبارت را به صورت یک گروه عبارت، گروه بندی می کنیم. یعنی پس از بررسی شرط مورد نظر، می توان چندین عبارت را اجرا نمود. به عنوان مثال، در زیر عبارت "متغیر a از متغیر b بزرگ تر است" نمایش داده می شود و پس از آن مقدار متغیر a را به متغیر b نسبت می دهیم: 


<?php
if ($a > $b) {
  echo "متغیر a از متغیر b بزرکتر است.";
  $b = $a;
}
?>

     توجه داشته باشید که عبارت های if را می توان در بی نهایت عبارت if دیگر به صورت تودرتو استفاده کرد. که این ویژگی انعطاف پذیری فراوانی را برای اجرای شرطهای مختلف در قسمت های گوناگون کد شما فراهم می کند. 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۳
مهرداد یوسفی فرد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی