طراحی وب سایت کتابخانه

طراحی وب سایت کتابخانه

پی اچ پی چیست؟

سه شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۳، ۰۸:۰۳ ق.ظ

پی اچ پی - PHP (خلاصه بازگشتی از عبارت Hypertext Preprocessor) یک زبان اسکریپتی کد منبع باز عمومی است که خصوصا برای توسعه وب (طراحی وب) مناسب می باشد و می توان از کدهای آن در داخل کدهای اچ تی ام ال (HTML) استفاده کرد. 

باتوجه به اینکه پی اچ پی یک زبان اسکریپتی است، صفحات پی اچ پی به جای آنکه شامل کدهای زیادی برای ایجاد خروجی اچ تی ام ال باشند، شامل کدهای اچ تی ام ال هستند که در میان آنها کدهای پی اچ پی قرار گرفته اند. کدهای پی اچ پی را باید بین علامت ابتدایی <?php و علامت انتهایی ?> قرار داد. موتور پی اچ پی به این طریق می فهمد که کدهای پی اچ پی از چه مکانی شروع شده و در چه مکانی به انتها می رسند. 

نکته مهم در مورد زبان پی اچ پی و تفاوت آن با زبانی مانند جاوااسکریپیت (JavaScript) در این است که کدهای پی اچ پی در سمت سرور (Server Side) اجرا می شوند و کاربر فقط خروجی حاصل از کدها را مشاهده می نماید و نمی تواند متوجه شود که کدهای اصلی چه هستند. 

نمونه ای ساده از نحوه قرارگیری کدهای پی اچ پی در داخل کدهای اچ تی ام ال را در مثال پایین مشاهده می نمایید: 


<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
    <head>
        <title>یک صفحه نمونه</title>
    </head>
    <body>

        <?php
            echo "سلام. این متن توسط کدهای پی اچ پی نوشته شده است.";
        ?>

    </body>
</html> 

همانطور که در مثال بالا مشاهده می کنید، در داخل ساختار اچ تی ام ال، در هر قسمت از صفحه که تمایل داشته باشیم می توانیم تگ ابتدایی پی اچ پی را به منزله اعلام شروع کدهای پی اچ پی قرار دهیم (<?php>) و سپس نوشتن کدهای پی اچ پی خود را آغاز نماییم. در انتهای کدهای پی اچ پی نیز، تگ انتهایی پی اچ پی را قرار می دهیم (?>) تا به سیستم اعلام کنیم کدهای پی اچ پی ما تمام شده است.

     خبر خوشحال کننده در مورد پی اچ پی این است که یادگیری اصول کدنویسی آن برای تازه واردان کار ساده و دلپذیری است در حالی که بسیاری از ویژگی های حرفه ای را برای برنامه نویس ارائه می کند. 

     پی اچ پی را می توان بر روی تمام سیستم های عامل اصلی مانند لینوکس، یونیکس، ویندوز مایکروسافت، و مک نصب کرد. همچنین پی اچ پی از بیشترین وب سرورهای () موجود نیز پشتیبانی می کند، وب سرورهایی مانند آپاچی(Apache)، و آی آی اس مایکروسافت(Microsoft IIS). 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۰۵
مهرداد یوسفی فرد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی