طراحی وب سایت کتابخانه

طراحی وب سایت کتابخانه

ایجاد حلقه با استفاده از do-while

سه شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۳، ۰۷:۵۹ ق.ظ

     حلقه های do-while بسیار به حلقه های ایجاد شده با while شباهت دارند، با این تفاوت که در حلقه های do-while صحت عبارت در انتهای چرخه بررسی می شود نه در ابتدای آن. تفاوت اصلی حلقه do-while با حلقه while در این است که در این نوع حلقه، انجام اولین تکرار کد، تضمین شده است (به خاطر اینکه صحت عبارت در انتهای فرایند تکرار بررسی می شود)، در حالیکه اگر از حلقه while استفاده کرده باشید اجرای عبارت، برای اولین بار، تضمین شده نیست (به خاطر اینکه صحت عبارت در ابتدای فرایند تکرار بررسی می شود، و اگر مقدار عبارت معادل FALSE باشد، حلقه بلافاصله متوقف می شود).

     برای حلقه های از نوع do-while تنها یک ساختار دستوری وجود دارد: 

<?php
$i = 0;
do {
    echo $i;
} while ($i > 0);
?>

     حلقه ایجاد شده در مثال بالا، حتما یک مرتبه اجرا خواهد شد. یعنی در ابتدا کد مقدار متغیر i را نمایش می دهد و پس از آن عبارت داخل while را بررسی می کند، از آنجا که مقدار متغیر i از صفر بزرگتر نیست (مقدار آن معادل FALSE خواهد بود) اجرا حلقه متوقف خواهد شد. 

     کاربران حرفه ای زبان برنامه نویسی C ممکن است با کاربرد متفاوتی از حلقه do-while آشنا باشند، که به برنامه نویس اجازه می دهد در میانه بلوک کد بتواند فرایند اجرا را متوقف نماید. این کار را با کپسوله کردن حلقه با استفاده از عبارت do-while(0) و استفاده از عبارت break انجام می دهیم. در مثال زیر این کاربرد نمایش داده شده است: 

<?php
do {
    if ($i < 5) {
        echo "مقدار متغیر به اندازه کافی بزرگ نیست";
        break;
    }
    $i *= $factor;
    if ($i < $minimum_limit) {
        break;
    }
   echo "مقدار متغیر قابل قبول است";

    /* process i */

} while (0);
?>

     البته اگر درک ساختار کد بالا برایتان مشکل است، خودتان را ناراحت نکنید، چون بدون استفاده از این ساختار نیز می توانید کدهای پیچیده خود را بنویسید. از نسخه 5.3.0 به بعد پی اچ پی به جای استفاده از این روش می توانید از عملگر goto استفاده کنید. 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۶
مهرداد یوسفی فرد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی